Ondt i nakken?

Hvorfor har jeg ondt i nakken?

Flere og flere danskere oplever at have ondt i nakken eller hold i nakken fra tid til anden. For nogle er tilstanden nærmest gået hen og blevet kronisk, og så kan det være rigtigt svært at orientere sig, når det er svært at dreje hovedet fra side til side eller op og ned.

Der kan ligge mange årsager bag ondt i nakken eller hold i nakken, men de hyppigste årsager findes typisk i en stresset hverdag, hvor det lige pludseligt er blevet sværere og sværere at holde overblikket.

Den generelle livsførelse i ‘konkurrencesamfundet’ har resulteret i, at mange menneskers primære vejrtrækning finder sted højt i brystkassen og halsen, hvilket gør at en lille muskelgruppe i halsen kommer på overarbejde i vejrtrækningen, da de hjælper med at løfte de to øverste ribben i vejrtrækningen. Når de bliver stimuleret manuelt kan det skabe en stor frihed i vejrtrækningen og fastlåste følelsesmæssige udtryk pga. den spændte hals.

Stress og ondt i nakken

Årsagen til at nakken reagerer kraftigt på stress skyldes, at hjernen sender et signal ned i toppen af nakken i et nerveloop, inden at signalet kommer retur til hjernestammen og sender stresssignalet videre ned i gennem rygmarven og ud til kroppens organer og muskler.

Stressresponsen kan skyldes, at du har haft for meget om ørerne, fået et chok eller fået et piskesmæld i en trafikulykke. Fælles for alle eksemplerne, skaber de en kædereaktion længere nede i kroppen; gennem de to yderste tæer, anklerne, knæ, hofte og hals, hvor kroppen bliver trukket sammen mod fosterstilling.

Nakken kompenserer

Spænder den store skrå halsmuskel og resten af kroppen op, bliver det sværere at dreje hovedet fra side til side, da halsmusklen trækker hovedet frem, så man får et lidt duknakket udtryk. Derfor kommer din øvre ryg og nakkemuskulatur på overarbejde, hvis det skal være muligt at kunne hæve blikket og se potentielle farer foran os.

Ondt i nakken kan også opstå, hvis du har gået igennem længere tid har følt det nødvendigt at bide ting i dig. Hvis du hele tiden bider sammen i kæberne og holder dine udtryk inde, vil kæbespændet forplante sig til nakken og være årsag til eksempelvis spændingshovepine, som du kan læse mere om her: Hvorfor har jeg ondt i hovedet?

Denne ‘afklemning’ i nakke og kæbe gør samtidigt også, at der lukkes ned for evnen til at mærke resten af kroppen, både fysisk og psykisk.

Den kropsterapeutiske tilgang til ondt i nakken

Kropsterapeutisk er nakke og hals overgang mellem hovedet og kroppen og bindeledet mellem dine “voksne” tanker og “barnlige” følelser. Dine følelser og tanker om dit følelsesmæssige udtryk spiller en stor rolle for både dit fysiske og psykiske velbefindende.

Kropsterapeutisk er højre side den maskuline side. Siden du handler fornuftspræget igennem. Kontakten til dig selv og de maskuline rollemodeller i dit liv. Den venstre side er den feminine side og kontakten til din intuition og følelsesliv og de feminine rollemodeller i dit liv.

Den gamle talemåde om at være stivnakket, har en hvis sandhed over sig. Får du ondt i nakken, når du drejer hovedet mod højre, kan det handle om din evne til at se tingene fra dit eget perspektiv, og at du måske skal øve dig i at være mere egoistisk og sætte dine egne behov først. Omvendt handler ondt i nakken, når du vil orientere dig mod venstre, om din evne til at se tingene fra andres side og være mere empatisk.

Er du et hoved- eller følemenneske?

Din nakkes stivhed fortæller en masse om din generelle fleksibilitet i livet. Måske er du styret af, hvad omgivelserne tænker om dig? Det gør, at fornuften vejer tungest og tankerne kommer til at fylde for meget. Eller er du “over”-fleksibel og nærmest hypermobil

Nakkemusklerne samarbejder med dine halsmuskler, der handler om din evne til at udtrykke dig fra hjertet og åbent give udtryk for både dine fysiske og psykiske behov. Er du et udpræget hovedmenneske og retningen i livet bliver dikteret af fornuften med lille rum til følelserne, vil de store skrå halsmuskler typisk trække dit hovedet ned og frem, så toppen af din nakke skal kompensere for, at du kan orientere dig fremad.

Har du en subtil følelse af, at du ikke er velkommen ind i livet og gerne vil undgå at skille dig ud og ikke holde hovedet højt og sige ting højt, vil det kropslige udtryk tit være lidt duknakket eller med “mormorpukkel”.

Vidste du, at babyen bruger nakkemusklerne, når de skal ud igennem fødekanalen og tage sin plads her i livet? Hvis babyen har haft en følelse under graviditeten om, at verdenen ikke er et trygt sted, at moderen ikke ønsker barnet eller fødslen har været traumatisk med sugekop eller kejsersnit, vil de muskler, der forbinder nakken og kraniet typisk være mindre aktive, hvilket kan føre til ondt i nakken senere i livet.

Dine organer og ondt i nakken

Har du ondt i din nakke kan det også skyldes dine organernes stresstilstand, bl.a. din mavesæk, lever og urinblære.

Er din mavesæk lidt af balance, fordi du har skullet have mange bolde i luften og har skullet forholde dig til en masse ydre omstændigheder med ringe plads til dine følelser, vil du typisk opleve at have ondt i midten nakken i venstre side. Denne del af nakken sender også signal til din store vejrtrækningsmuskel diagfragma. Diafragma mister man typisk kontakten til, hvis livet har været meget stresset og vejrtrækningen bliver meget overfladisk i toppen af brystet og halsen. Omvendt spænder diafragma op, hvis du føler behov for at kontrollere dine følelser og skal være en anden end den du virkeligt er og hele tiden skal præstere.

Leveren har også indflydelse på oplevelsen af at have ondt i nakken. Hvis du hele tiden skal handle og ikke bare kan læne dig tilbage i livet og være, vil leveren blive spændt, hvilket påvirker toppen af din nakke i højre side. Leveren er også relateret til din vrede, og føler du, at du ikke kan sætte grænser og skal bide vreden i dig, vil dine kæber spænde op og trække helt om i toppen af nakken lige under kraniekanten.

Urinblæren og nyrerne er forbundet til frygt, kontrol og stress og vil få bunden af din nakke til at spænde op sammen med de store nakkemuskler, som trækker skuldrene op omkring ørerne for at beskytte halsen.

Ondt i nakken og kranienerverne

Dine store nakke- og halsmuskler styres af den 11. kranienerve (N. Accesorius) og dine stærke kæbemuskler og ansigtsmimik af den 5. kranienerve (N. Trigeminus). Begge disse nerver får input fra den 10. kranienerve (N. Vagus), der styrer den parasympatiske del af dit autonome nervesystem (restitution/hvile ctr. stress) og din følelsesmæssige selvregulering. Det kan du læse mere om på min blog.

Totum Kropsterapi er effektivt mod ondt i nakken og hold i nakken

Totum betyder nemlig helhed. Når vi i fællesskab finder ind til og behandler årsagen til, hvorfor du har ondt i nakken er helheden i spil. Hele din krop, hele dit væsen både fysisk og psykisk.

En bevidst dyb og rytmisk vejrtrækning ned i maven kombineret med pulserende massage af din krop, afspænding af dine organer og din nakke og øvre ryg, giver din nakke optimale betingelser for, at få sin frihed, så du igen kan orientere dig frit både fysisk, mentalt og følelsesmæssigt.

Fordi hele din krop og dit væsen er med i processen, bliver der skabt større balance mellem fornuft og følelser og plads inden i dig, så dine overbevisninger om, at du måske ikke må stikke hovedet frem og stå op for dig selv, kan erstattes af en ny fortælling om, at du gerne må være her på dine præmisser eller bedre kan se sagen for andres perspektiv. Det giver plads i livet til færre bekymringer, større glæde og livskvalitet og vigtigst af alt mindre ondt i nakken.

Du kan læse mere om, hvordan jeg behandler nakkesmerter her.

Hvad koster en behandling?

En behandling koster 900,- DKK. Du kan også købe klippekort til 5 eller 10 sessioner, hvis du har behov for et behandlingsforløb for at komme helt ind til årsagen til dine nakkeproblemer.

Hvorfor har jeg ondt i nakken
Hvorfor har jeg ondt i nakken

Online Tidsbestilling

Har du spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte mig ganske gratis på mail eller tlf. 22 933 811 for at høre nærmere eller book en tid online.

Oplev mindre stress og smerter!

Gør som mere end 1.000 andre. Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få min guide til en dybere og mere fri vejrtrækning, der reducerer din krops og dit sinds stresstilstand. 

Tak for din tilmelding til mit nyhedsbrev!